Inspiratie

geplaatst in: Blog | 0

Pinterest is een goede database aan afbeeldingen, maar het is ook een beetje beperkt, doordrenkt met slim verpakte advertenties en dode linkjes. Het is vooral nogal saai om door heen te scrollen. Ik heb in de digitale wereld nooit echt het gevoel dat ik iets bijzonders gevonden heb.

Ik kom al jaren lang in dezelfde antiquariaat op de Oude Gracht in Utrecht. De bovenverdieping van De Oude Pijpelade ligt bomvol oude theelepeltjes, ansichtkaarten en kleine frutseltjes uit elke mogelijke periode. De benedenverdieping, in de oude muffe werfkelder met zijn gewelfde plafond, is een compleet claustrofobische schatkamer met vele maten vitrines, tafels en ladekasten die tot aan de nok toe gevuld zijn met spullen. Ik weet niet waar ik moet kijken en ga het dan maar systematisch af op zoek naar oud drukwerk uit de 19e en begin 20e eeuw.

Smalle kisten vol met oude ansichtkaarten en zwart wit foto’s keer ik om en bekijk de achterkanten. Hoe een portretfoto gemaakt in 1880 uit Chicago hier terechtkomt blijft me altijd een raadsel. De typografie op de achterkant is prachtig, het drukwerk is zo minuscuul en toch vol detail. Er is echt aandacht besteed aan het ontwerpen van zo’n kaartje en ik leg hem dan ook opzij om na een uur met een kleine stapel de smalle versleten witte wenteltrap op te gaan en af te rekenen bij de geïmproviseerde kassa, gemaakt van een ladekast en een lage vitrine. De vrouw achter de balie heeft geen tasje dus doet ze ze in een rouwenvelop. Toepasselijk mompel ik.

 

Thuisgekomen scan ik alles in op hoge resolutie en teken delen na met de hand op papier of in Adobe Illustrator. Losgekomen van de vergeelde kaarten staan de illustraties en typografie strak op een wit vlak, waarbij elk detail zichtbaar is. Die aandacht voor detail vind ik prachtig. Het totaalbeeld en de detaillering moet kloppen en niks is aan het toeval overgelaten. Iets dat ik met mijn eigen werk ook wil bereiken.

De illustraties op de kaarten uit het antiquariaat zijn met de hand getekend en bestaan uit dunne strakke lijnen getekend op scratchboard. Ook wel bekend onder de naam scraperboard of clayboard verving deze techniek in de 19e eeuw de hout- en metaalgravures. Op scratchboard teken je niet alleen de lijnen en schaduwen maar voeg je ook de hooglichten toe door de inkt weg te krassen. De afgelopen jaren heb ik vele scratchboard illustraties gemaakt voor verpakkingen en krijtborden. Zowel analoog op papier als digitaal met Illustrator. Een groot deel daarvan kun je terugvinden op Instagram of in mijn portfolio.

 

Mocht je het leuk vinden om deze tekentechniek ook te leren?

Op zaterdag 9 juni geef ik een workshop bij mij op de studio in Zeist.

Je leert dan alles over de verschillende ondergronden, materialen en tekentechniek die vandaag de dag een grote terugkeer maken.