Zo maak je het ultieme visitekaartje

geplaatst in: Blog | 0

Een halve spatie hier, een hele daar, een 5 punt kastlijn tussen een 10 punt letter, een klein kapitaal daar… Mierenneuken op een stukje papier van acht en een half bij vijf en een halve centimeter, zo zou je het kunnen noemen ja.

Bij het maken van iets ‘simpels’ als een visitekaartje komen er andere dingen kijken dan de opmaak van een platte tekst voor drukwerk. Voor een vormgever gaat het niet alleen om de letters en cijfers, maar ook om de ruimte er tussen.

Nu de meeste offertes en facturen digitaal zijn, is het visitekaartje misschien wel het belangrijkste, nog fysiek gedrukte, werk dat er is. Een eerste indruk die goed moet zijn en waar nog veel winst op valt te behalen.

In deze blogpost geef ik ik je alle tips die je nodig hebt voor de typografische opmaak van het ultieme visitekaartje.

Etiquette
Wat je op een visitekaartje zet zijn de basisgegevens die je aan je mogelijke opdrachtgever of klant wilt mee geven om als eerste contact met je op te nemen. Soms zie ik ze wel eens vol staan met totaal overbodige info zoals KVK-, btw- en rekeningnummers, dat zet je denk ik wel op een offerte of factuur, maar niet op een visitekaartje voor die belangrijke eerste indruk.

Je kaartjes rondstrooien op een beurs of ze in een grote stapel naast die van anderen leggen werkt averechts. Geef ze liever persoonlijk aan mensen die geïnteresseerd zijn in wat je doet, en deel ze niet zomaar uit, zoals zoveel mensen doen, klakkeloos tussen twee vingers vanuit de borstzak of erger nog de portemonnee.

Een aantal jaar terug was ik voor werk op de CeBit in de Hannover Messe, een grote technologie beurs. Hier leerde ik voor het eerst de etiquette van visitekaartjes in Japan kennen. Het overhandigen van een visitekaartje is daar een symbolische overdracht, het kaartje (Meishi) wordt je met twee handen aan de bovenzijde op borsthoogte aangegeven zodat je het goed kunt lezen, vervolgens pak je het aan de onderste twee hoeken vast en leest de gegevens. Hierbij in acht te nemen wat de naam, functie en de rang is. Vervolgens wordt er gebogen en stop je het kaartje boven of onder je eigen kaartje (gelang je status van de verhouding) in een leren mapje. De tekst aanraken, bedekken of beschrijven wordt als onbeleefd beschouwd. Een prachtig ritueel, als zijnde: dit is ons huis, hier kun je ons vinden.

Wil je echt indruk maken? Laat je kaartje dan niet bij een goedkope printer ‘drukken’ maar kies bijvoorbeeld voor dik extra papier bij Moo.com of met een mooie diepdruk Letterpers.nl
Op onze visitekaartjes staan alleen de aller belangrijkste gegevens: het logo, email adres en url, en zijn gemaakt van 600 gram karton. Dat staat, als een huis.


Naam en Initalen

Als je een tekst in Word typt, dan kiest het programma de letter- en woordspatiëring die de letterontwerper heeft ontworpen. Word is als tekstverwerker niet geschikt voor opmaak van tekst, daarvoor maak je gebruik van een opmaakprogramma zoals Adobe Indesign of zelfs Illustrator.

De letterspatiëring is de witruimte tussen de letters, en de woordspatiëring (beter bekend als spatie) is de ruimte tussen de woorden, meestal is dat een kwart van de corps hoogte. Letterspatiëring staat meestal vast op ‘Automatisch’, maar kun je ook op ‘Optisch’ zetten. Hierbij komen de letters iets dichter op elkaar te staan.

Blogpost Het ultieme visitekaartje - Chalkboard 02

Als je een naam met initialen typt dan hebben we met twee dingen rekening te houden: woordspatiëring en kerning.

Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien is de ruimte tussen de ‘H.’ en de ‘J.’ veel te groot, je kunt dit gemakkelijk oplossen door de spatie na de eerste initiaal de helft van het corps te geven. Dus een tekst die 12 punten (12pt) groot is, heeft dan een spatie van 6 punten (6pt). Begint de achternaam met een kleine letter dan gebruik je ook een halve spatie.

Bij sommige hoofdletters gevolgd door een punt zoals de ‘W.’ valt de punt te ver weg de hoofdletter, dit lossen we op door middel van kerning, de onderlinge afstand tussen de twee kunnen we dan aanpassen.

Cijfers
Om het even makkelijk te houden zijn er in een lettertype doorgaans twee soorten cijfers:
• onderkast cijfers (mediaevalcijfers)
• kapitaal cijfers (tabelcijfers)

Blogpost Het ultieme visitekaartje - Chalkboard 03

De klein kapitaal cijfers, proportionele mediaevalcijfers, breuken, noten, superscript- en subscript laten we voor het overzicht even achterwegen.

De onderkast cijfers vallen met sommige cijfers onder en boven de lijn uit, deze worden doorgaans gebruikt in platte tekst maar ook in de aanduiding van postcodes, gevolgd door de klein kapitaal postcode letters. Over de klein kapitaal letters schrijven we nog een keer wat uitgebreider.

De tabelcijfers hebben allemaal de zelfde breedte en kunnen goed gebruikt worden voor huisnummers of de opsomming van bijvoorbeeld prijzen onder elkaar. Excel is hier een mooi voorbeeld van, hierin zul je niet snel een onderkast cijfer zien.

Telefoonnummers
Een lange rij cijfers is moeilijker te onthouden dan een rij letters, omdat we geen onderlinge verbanden kunnen leggen. Daarom splitsen we telefoonnummers op in groepen van voor naar achter 3 2 2, of 2 2 2 2. Nagelang het een makkelijk te onthouden nummer is, kan hier vanaf worden geweken.
Het netnummer plaatsen we tussen haakjes of los, gevolgd door een halve kastlijn met een halve spatie aan weerszijde.

Blogpost Het ultieme visitekaartje - Chalkboard 04

Een kastlijn, beter bekend als ‘het streepje’ is er in vier gradaties.
‘-‘ Koppelteken, gebruikt in een woord
‘–’ Halve kastlijn
‘—’ Hele kastlijn, heeft doorgaans de breedte van de hoofdletter M.
‘_’ Underscore, soms in email adressen of url’s (niet aan te bevelen)

Email
Wist je dat het apenstaartje al ver voor de komst van de computer in gebruik was? Het oudste komt uit 1340, waar het gebruikt werd in een Ottomaans handelsverdrag.
In de 15e en 16e eeuw betekende het ‘Anno’, en later stuksprijs.
Het betekend nu wat het vanaf de 17e eeuw in Nederland ook betekende: at, op locatie. studio@chalkboard.nl: studio op locatie chalkboard.

Op het visitekaartje zetten we voor en na dit vreemde brede teken een halve spatie, om het wat meer ruimte te geven, en duidelijk leesbaar te maken als er meerdere onder elkaar staan.

Blogpost Het ultieme visitekaartje - Chalkboard 01

Vormgeving
Over de vormgeving van een visitekaartje kun je een heel boek schrijven, het in Europa doorgaans 8,5 x 5,5 cm grote stukje papier dient in de zelfde vormgeving te zijn als je bedrijf. Met het logo en liefst links aangelijnde tekst, niet kleiner dan 8 punten.




Tips voor het ultieme visitekaartje
• Gebruik maximaal corps 8, kleiner dan dat wordt onleesbaar
• Gebruik nooit rode typografie, dat is voor kleine tekst bijna niet te lezen
• Gebruik geen transparante achtergrondfoto waarover je tekst zet
• Lees voorgaande post over welk lettertype je het beste kunt gebruiken
• Kies je papier goed uit en maak iets dat staat als een huis




Heb je iets aan dit blog of ken je iemand die dit interessant vind, schroom niet om het te delen op social media met onderstaande knoppen. Of laat een berichtje achter bij de comments.




Warme groet, Viktor